Zpět

Folker Bohnet a Alexander Alexy Oscar pro Emily

Studio DVA divadlo, Praha

  • Pondělí 20. prosinec 2021 | 19:00
  • Divadelní sál DKMO
  • 110 minut vč. přestávky

Oscar pro Emily

Vážení diváci,

Inscenace je součástí nerealizovaného abonmá 2020/2021, které kompletně překládáme do sezóny 2021/2022. Abonentky zakoupené pro sezonu 2020/2021 zůstávají v platnosti, stejně jako vstupenky zakoupené v doprodeji.

Původně představení mělo proběhnout 13. 10. 2020.

Děkujeme za trpělivost.

Autoři hry divákům představují stárnoucí herecký pár Emily a Henryho. Oba zasvětili celý život divadlu a filmu, a právě na jejich vztahu k herectví je postavena zápletka hry. Příběh inscenace se odehrává během večera, kdy jsou udíleny Ceny Filmové akademie – zlaté sošky Oscarů. A zdá se, že oba protagonisté doufají, že jejich celoživotní herecké umění bude oceněno. Odtud se odvíjí konverzační komedie s mnoha překvapivými zvraty. Petr Kostka a Carmen Mayerová precizně deklamují text, takže divák zvyklý dnes spíše na nedbalou dikci je až ohromený jejich vynikající jevištní výslovností.

Nastudování této inscenace společností Studio DVA je zejména pro publikum velkou lahůdkou, i proto, že se v hlavních rolích setkává skutečný manželský pár – Petr Kostka a Carmen Mayerová. Dráždivým momentem je, kolik vkládají do hry zkušeností ze svého skutečného života, neboť jejich týmové herectví vyznívá naprosto autenticky. Záleží tedy jen na divákovi, nakolik se nechá unést příběhem a protagonisty si ztotožní s jejich představiteli.

Vzhledem k sehranosti manželského páru je obtížné sehnat třetího – mladého – herce, který by s jejich výkony souzněl. V tomto případě měl producent divadla Michal Hrubý spolu s režisérem Petrem Slavíkem šťastnou ruku. Postavu Jeffa Blooma alternují Václav Jílek a Ivan Lupták, kteří rozhodně nezůstávají pozadu v hereckém ztvárnění postavy.

Scénograf Adam Pitra nabízí interiér bytu se starodávnou patinou, u kterého lze tušit, že kdysi v minulosti mohl působit komfortně.

Kostýmní návrhářka Agnieszka Pátá – Oldak nabízí podobně pompézní, ale v duchu inscenačního klíče omšelé kostýmy. Předpisově provokuje např. žlutou a zelenou ponožkou v případě Henryho, což podtrhuje jeho roztržitost. Právě ta hraje důležitou roli i v případě režijního vedení. Konverzační komedie musí být zákonitě vystavěná na dobře zvoleném rytmu, a ten režisér Petr Slavík zvolil na výbornou. K rytmu se přidávají slovní hádky a přestřelky. A kdo má ve finále získat zmíněného Oscara? Titul inscenace nabízí Emily, ale… Jak se postupně odkrývají vzpomínky obou manželů, jak plyne jejich debata, aby si zdánlivě zkrátili chvíli před slavnostním ceremoniálem, dochází k odhalení jejich „hry na pravdu“. A jaká je ta pravda? Příběh odhaluje množství životních omylů, kterých se oba manželé dopustili v souvislosti s životním stylem v uměleckém prostředí, a čeho se dopustili hlavně vůči svému synovi i vnukovi. Právě na otázky, týkající se složitých rodinných vztahů divák získává odpovědi prostřednictvím Jeffa.