FEMALE GAZE 9 – 12 / 2019
Miniprofil ženské filmové tvorby
Společenská debata o roli a zastoupení žen v kinematografii vedla výrazně i k proměně prestižních filmových festivalů. Počet režisérek roste, ne vždy to ale znamená nárůst kvality soutěžních sekcí. Kurátorovaný blok Female gaze se zaměří na filmy, které se z pohledu dramaturga a filmového kritika Víta Schmarce výrazně zapsaly do povědomí, přinesly nový druh senzitivity, odlišný, osobitý pohled na známé žánry. Ve výběru se tak potkává Andrea Arnold, která výrazně redefinovala sociální realismus, Maiwenn, jejíž svěží pohled na tradiční romanci rozdělil publikum nejen v Cannes, Maren Ade, která tříhodinovou dramedií postavila na hlavu hned několik stereotypů a Céline Sciammu, která příběh z 18. století proměnila ve výsostně aktuální podívanou. Všechny vybrané filmy spojuje odvaha porušovat pravidla, vnášet osobitost tam, kde roky bujelo klišé.
Vít Schmarc | filmový kritik
Literární historik, kulturní publicista, influencer z rozbouřených filmových vod a polovina dravého filmově kritického dua Stuchlý – Schmarc. Jeho nekompromisní názory na současný film slýcháváte na vlnách Radia Wave, jeho glorifikující i kritická slova na adresu filmové, seriálové i hudební tvorby pak můžete číst na kulturním blogu ArtZóna, nebo na stránkách Cinepuru, časopisu pro moderní cinefily. I když bude Vít ve vlaku cestou do Ostravy s největší pravděpodobností poslouchat metal a usrkávat pivo, nenechte se zmást, v kině Art svůj kurátorský výběr zaměří na fenomén současných ženských autorek.
Út 17. 9. 16.15
Andrea Arnold – American Honey
Britská režisérka a scenáristka Andrea Arnoldová vzbudila velkou pozornost už oscarovým krátkým filmem Vosa, v němž invenčně spojila pozorovatelství sociálního realismu s nevšední lyrikou. American Honey je americkým blížencem jejího vrcholného snímku Fish Tank, vtahující, energií pulzující příběh o hledání svobody ve svazujícím sociálním i komunitním prostředí. Bezprostřednost a všední poezie řadí Andreu Arnoldovou k nejvýraznějším filmařkám současnosti.
Út 22. 10. 16.30
Maïwenn – Můj král
Ona zprvu lehce okouzlená oběť, on šaramantní bohém, který umí zanechat hluboký dojem. Francouzská herečka, scenáristka a režisérka Maiwenn natočila velmi otevřenou osobní zpověď o toxickém partnerském vztahu, který se z romantického poblouznění rychle mění v sérii zraňujících epizod a sebedestruktivních. Můj král je upřímný a velmi skeptický pohled na nevyrovnaný partnerský vztah a věčnou přitažlivost okouzlujících mizerů.
Út 19.11. 16.30
Maren Ade – Toni Erdmann
Oznámení téměř tříhodinové německé dramedie vzbudilo v roce 2015 v Cannes značný rozruch. Ten se nakonec proměnil v obdivný potlesk. Příběh samotářského šprýmaře a jeho workoholické dcery se stal jednou ze senzací roku. Jeho autorka Maren Ade sklidila uznání za vynikající komediální načasování, precizní scenáristickou práci i citlivou režii herců. Toni Erdmann je otevřenou výpovědí o neobratné rodičovské látce i ironickým komentářem korporátního kapitalismu.
prosinec
Céline Sciamma – Portrét dívky v plamenech – Předpremiéra
Jen jediný film se letos v Cannes mohl měřit s vítězným Parazitem. Céline Sciamma natočila komorní lovestory o lesbickém vztahu malířky a její modelky, dámy z vyšší společnosti, který zasadila do roku 1760 na bretaňský ostrov. Nesmírně emotivní, výtvarně strhující a navýsost aktuální film je pronikavým komentářem o svobodě těla i duše. Sciamma z něj téměř důsledně vypustila muže. Vše, co se děje, se tak odráží v očích žen.
Kurátor: Vít Schmarc